Mše na zídce na hoře Sinaj

Následující fotografie byly pořízeny autorem tohoto příspěvku 28. září 2010 na vrcholu hory Sinaj v dnešním Egyptě.

Připomeňme zde mimo jiné, že v dokumentu Redemptionis sacramentum vydaném r. 2004 Kongregací pro bohoslužbu se píše (odstavec 108 a 109):

„Mše svatá ať se slaví na posvátném místě, leč by ve výjimečném případě si nutnost žádala něco jiného. V tom případě se musí konat na čestném místě. Takovou nutnost zpravidla posoudí podle případu pro svou diecézi diecézní biskup.

Nikdy není knězi dovoleno sloužit mši v chrámu nebo na posvátném místě nekřesťanského náboženství.“

Na horu Sinaj kromě křesťanů hojně putují také židé a muslimové, pro něž je hora posvátná.

Kněz níže pochopitelně nemá ani předepsané oblečení a náčiní pro Mši sv., ale na to už jsme si zvykli i v katedrálách, tak proč se tím zabývat někde na výletě.

DSC01358

Takto vypadá prostředí na vrcholu hory Sinaj před východem slunce. Všude, kde je jen trochu místa, sedí, stojí či leží lidé s dekami, čajem apod. V tomto prostředí se brzy odehraje něco neočekávaného.

DSC01368

Vše stylově nachystané. Přisluhující paní (která bude následně i purifikovat, což však nebylo zachyceno na fotoaparát) vše pečlivě sleduje. Kněz má připraveny i hostie pro zbylou část výpravy.

DSC01367

Tato fotografie dokonale vykresluje celou situaci. Kněz, kolem něho stojí, sedí, příp. i fotí zbytek jeho „poutníků“. Většina osob na obrázku však s touto rouhavou akcí nemá nic společného. Podobná situace by vznikla, začal-li by např. někdo sloužit Mši sv. na plácku před staroměstským orlojem v Praze.

DSC01365

Že by biret vystřídala kšiltovka?

DSC01363

DSC01362

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Mše na ... se štítky a jeho autorem je 1. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

6 komentářů u “Mše na zídce na hoře Sinaj

    • Neviděl bych to tak černě, i když Vaši bolest chápu. Pochybnosti o proměnění jsou v takovém krajním případě víc než důvodné. Hlavu vzhůru, milý příteli :-)

  1. Byl jsem na několika skautských mších a pravda, byly vždy na celkem, dá se říci čestném místě. Jen si nejsem jist, zdali místo posoudil a následně schválil biskup. Ale zažil jsem také, že kněz konsekroval Krev Páně ve skleničce. Jinak si vozili bohoslužebné náčiní s sebou.
    V tomto případě to však vypadá, že kalich i mešní patena jsou v pořádku (nejsem si jist, užívám li správný název)
    A je také zajímavé, jak se v celé světě současně rozmáhá aktivismus žen a dívek při mši. Např. u kardinála Schonborna jich je spousta a v džínách! Jakmile zmizí, či jen ubydou ministranti u oltáře, už se tam tlačí!
    A vzhledem k tomu, že mnozí kněží jsou ješitní, zkuste jim něco říct, či snad jen citovat připomenout výše zmiňované Redemtoris Sacramentum! Z vlastních bohatých zkušeností to nedoporučuji, na to jsou velice hákliví.

    • Tady jde o kalich a patenu?
      „Nikdy není knězi dovoleno sloužit mši v chrámu nebo na posvátném místě nekřesťanského náboženství.“

  2. Taky si myslím, že bohoslužebné náčiní je v pořádku.
    Ale když tak přemýšlím o celém pokoncilním vývoji, vzpomínám, jak jeden vážený a vzdělaný člověk tvrdil, že to, jak Hašek popsal feldkuráta Katze (mše sv.), že to není možné, že si toho hodně přimyslel, že když měl seminář, že si toto nemohl dovolit, atd.
    A nyní se sami přesvědčujeme, že to možné je, že je to daleko horší, že toto si opravdu feldkurát Katz nedovolil…

    • Tady jde o bohoslužebné náčiní?
      „Nikdy není knězi dovoleno sloužit mši v chrámu nebo na posvátném místě nekřesťanského náboženství.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *